Vuoden 2010 tapahtumat

Tammikuu

Helsingin yliopisto solmi yhteistyösopimuksen Digian kanssa. Yliopistolaisen sähköinen työpöytä on kaikille Helsingin yliopiston opiskelijoille ja työntekijöille tarkoitettu helppokäyttöinen työväline, tietopankki ja vuorovaikutuskanava. Sähköinen työpöytä toteutetaan ketteränä projektina yhteistyössä Digian kanssa. Digialla on vahva kokemuspohja sähköisten työpöytien ja laajojen intra- ja internet-portaalitoteutusten teosta.

Helmikuu

Digia Enterprise -tuotannonohjausjärjestelmä tehostaa Kymijoen Ravintopalveluiden suurkeittiötoimintaa. Kymijoen Ravintopalvelut uudisti toimintamallejaan ja otti suurkeittiöiden edelläkävijänä käyttöön uuden tuotannonohjausjärjestelmän. Digian toimittaman järjestelmän avulla keittiötoiminnasta tulee kustannustehokasta ja helposti johdettavaa. Suurkeittiötoiminnan teollistaminen on Suomessa uutta. Digia valittiin järjestelmän toimittajaksi julkisen hankintamenettelyn kautta.

Digia luo miellyttäviä käyttökokemuksia usealle eri alustalle Qt Quick:n avulla. Digia käyttää pre-release-versiota Qt Quick:stä, uudesta käyttöliittymä- ja sovelluskehitystyökalusta, esitellessään tämän vuoden Mobile World Congress -tapahtumassa, kuinka visuaalisesti näyttäviä käyttäjäkokemuksia toteutetaan useisiin eri laite- ja ohjelmistoympäristöihin.

Maaliskuu

Yhtiökokous valitsi hallitukseen seitsemän jäsentä. Hallituksen jäseninä jatkavat Kari Karvinen, Pertti Kyttälä, Martti Mehtälä ja Pekka Sivonen. Uusiksi jäseniksi valittiin Robert Ingman, Tommi Uhari ja Marjatta Virtanen. Hallitus valitsi yhtiökokouksen jälkeen pitämässään järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi Pertti Kyttälän ja hallituksen varapuheenjohtajaksi Martti Mehtälän.

Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Digia kouluttivat yhdessä Android-osaajia. Opiskelijat koodasivat viikon ohjelmistoja Android-matkapuhelimiin. Lappeenrannan teknillinen yliopisto (Lappeenranta University of Technology, LUT) järjesti viikon mittaisen CodeCamp-intensiivikurssin, jossa opiskelijat suunnittelivat ja rakensivat ohjelmistoja Motorolan ja HTC:n Android-matkapuhelimiin.

Järjestelmäintegraatio tehostaa Holiday Clubin toimintaa. Suomen johtava vapaa-ajan matkailupalveluita tarjoava yritys Holiday Club Resorts Oy hankki suomalaiselta Digialta talousohjausjärjestelmän. Lisäksi Digia vastaa Holiday Clubin koko kumppaniverkoston tietojärjestelmien yhteensovittamisesta. Integroinnin myötä tiedonkulku järjestelmien välillä on sujuvaa ja toiminta aiempaa tehokkaampaa.

Huhtikuu

Digian asema vakuutustoimialan tietojärjestelmätoimittajana vahvistuu. Digia jatkaa Arek Oy:n työeläkkeiden ansaintajärjestelmän ylläpitämistä elokuussa päättyvän 3-vuotiskauden jälkeen. Tehty sopimus on voimassa toistaiseksi. Samassa yhteydessä Digialle siirtyi kokonaisvastuu Arek-alustan kehittämisestä ja ylläpitämisestä.

Digian työnantajakuva on IT-alan raketti. Digia sijoittui yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoiden työnantajamielikuvia kartoittaneen tutkimuksen IT-sarjassa sijalle 9. Kolmentoista pykälän nousu viime vuodesta toi yhtiölle Raketti-nimityksen Universum Award -tilaisuudessa keskiviikkona 28.4. Digia uskoo opiskelijoiden arvostavan erityisesti henkilöstön kehittymismahdollisuuksia sekä yhtiön vakaata taloutta.

Kesäkuu

MeeGo-innovointi vauhtiin suomalaisissa korkeakouluissa uusimmalla Intel-alustalla ja Digian MeeGo-koulutusmateriaalilla. Digia ja Jyväskylän Yliopisto kanavoivat Intelin tukemana MeeGo-koulutusmateriaalia ja uusimpia Intel Atom Z600 -sarjan kehitysympäristöjä suomalaisiin korkeakouluihin MeeGo-innovoinnin ja -osaamisen kiihdyttämiseksi.

Digian toiminnanohjausjärjestelmä modernisoimaan ja tehostamaan Ykkösleipurien toimintaa. Ykkösleipurit (Katri Antell Oy, Leipomo Rosten Oy, Linkosuo Oy, Porin Leipä Oy ja Primula Oy) sopivat Digia Enterprise -toiminnanohjausjärjestelmän hankinnasta. Digia toimitti viidelle alueelliselle Ykkösleipuriketjun yritykselle Digia Enterprise -toiminnan- ja talousohjausjärjestelmän. Modernin järjestelmän myötä ketjun viiden leipomon toiminta sujuvoituu ja tehostuu merkittävästi. Lisäksi yhteishankinnan kautta yritykset säästävät kustannuksissa.

Syyskuu

Digia toimitti S-ryhmän osaamisen kehittämisen keskukselle, Jollas Instituutille, Microsoftin SharePoint 2010:n perustalle rakennetun eJollas-verkko-oppimisympäristön. eJollas tarjoaa S-ryhmän työntekijöille monipuolista koulutusta verkossa. S-ryhmällä on noin 38 000 työntekijää ja potentiaalista oppimisympäristön käyttäjää. Uuden eJollaksen määrittelyssä ja toteutuksessa on ollut mukana myös oppimisen innovaatioihin keskittyvä Datafisher.

Lokakuu

Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Digia tehokouluttivat yhdessä Qt-osaajia. Opiskelijat koodasivat viikon ajan Qt-sovelluksia matkapuhelimiin ensimmäistä kertaa Lappeenrannassa. Lappeenrannan teknillinen yliopisto (Lappeenranta University of Technology, LUT) järjesti viikon mittaisen CodeCamp-intensiivikurssin, jossa opiskelijat perehtyivät Qt-teknologiaan.

Digia osallistui vuonna 2010 Qt Developer Days -tapahtumiin sekä Münchenissä että San Franciscossa ja esitteli viimeisimmät uutuudet mobiilista käyttökokemuksesta sekä Qt-sovellusrintamalta. Esiteltävänä oli mm. mielenkiintoiset ja innostusta herättävät 3D- ja Augmented Reality -sovellukset mobiiliin käyttäjäympäristöön. Lisäksi Digia näytti, kuinka huoliteltuja ja huipputasoisia mobiilikokemuksia Qt Quickillä voidaan kehittää Nokia kosketusnäyttöpuhelimiin - ja rohkaisi vierailijoita lataamaan Flowd-sovelluksen omiin mobiililaitteisiinsa osoitteesta www.flowd.com.

Marraskuu

Digian uutuustuote tehostaa tietotyöläisen arkea – Digia Tablo -sähköinen työpöytä koostaa eri lähteistä muodostuvan tieto- ja tapahtumavirran. Digia julkaisi uuden tuotteen, jonka avulla organisaatiot voivat tehostaa tiedonsaantia ja työntekoa. Uusi profiilipohjainen Digia Tablo -sähköinen työpöytä koostaa oikean tiedon oikeaan aikaan oikeille henkilöille. Entistä nopeampi ja osuvampi tiedonsaanti tehostaa toimintaa sekä parantaa tietotyön ja työprosessien tuottavuutta niin yksilö- kuin organisaatiotasolla.

Digialta tuotekehitysratkaisu MeeGo-tuotteiden valmistajille. Digia julkaisi MeeGo-ekosysteemille suunnatun tuotekehityspalvelujen kokonaisratkaisun. Digian MeeGo-tuotekehitysratkaisu kattaa laitevalmistajien MeeGo-koulutuksen ja käyttäjäkokemusten konseptointipalvelut sekä skaalautuu täysipainoisten ohjelmistoratkaisujen toimitukseen ja elinkaaren aikaiseen hallintaan. Digia julkisti myös Digia Device Cloud -ratkaisun, joka mahdollistaa tehokkaan ja ympäristöystävällisen MeeGo-tuotekehityksen. Digia Device Cloud -ratkaisun ansiosta eri puolilla maailmaa sijaitsevat kehitystiimit pääsevät internetin kautta käsiksi kehitettäviin laitteisiin ilman, että heille täytyy toimittaa laitteiden fyysisiä prototyyppejä. Näin säästetään kustannuksia, aikaa ja vähennetään merkittävästi myös ympäristörasitetta.

Digia oli mukana Sijoittaja Invest 2010 -tapahtumassa Wanhassa Satamassa.