Toimitusjohtajan katsaus

Digian vuosi 2010 onnistui hienosti. Lähdimme vuosi sitten hyvässä iskussa hakemaan aktiivisesti kasvua. Työskentelimme lujasti ja lunastimme lupauksemme: onnistuimme kasvattamaan Digian liiketoimintaa 8,7 % vuonna 2010.

Kerroimme vuosi sitten pitävämme kasvun ohella huolta myös hyvästä kannattavuudestamme. Tässäkin onnistuimme, kannattavuuslukumme ovat toimialallamme vertaansa vailla.

Olen erityisen iloinen siitä, että yhtiömme pystyy aikaansaamaan orgaanista kasvua. Digiassa tehdään oikeita asioita laadukkaasti. Myyntiä ja päivittäistä liiketoimintaa hoidetaan ja kehitetään tehokkaasti, osaaminen on korkea-luokkaista, ja sitä kehitetään valppaasti markkinan tarpeiden ja teknologia-vaatimusten mukaisesti.

Yhtiöllämme on riittävän suuri halu ja taito kasvaa. Olemme kehittäneet hyvää nykyliiketoimintaa, hakeneet tehokkuutta ja työskennelleet samaan suuntaan entistä voimakkaammin yhtenä Digiana. Haluamme tarjota asiakkaillemme vahvan, erinomaisessa taloudellisessa kunnossa olevan kumppanin, jonka päätöksenteko on Suomessa ja jonka kanssa asioiminen on mutkatonta.

Hyvästä ja kannattavasta perusliiketoiminnasta huolehtimisen lisäksi olemme strategiamme viitoittamana kehittäneet liiketoimintaamme strategisilla hankkeilla, joilla myös haemme yhtiölle kasvua. Panostamme tuotteistettuihin kokonaisuuksiin, joista esimerkkejä ovat konseptoitu asiakaskokemuksen kehittämispalvelukokonaisuus sekä profiilipohjainen sähköisen työpöydän tuote. Lisäksi olemme vuoden aikana innovoineet ja lanseeranneet muutamia tuotteita kansainväliseen markkinaan.

Jatkamme panostuksia tuotepohjaisen liiketoiminnan kasvattamiseen ja kuten visiossamme toteamme, tavoitteemme on että strategiakaudellamme useita innovatiivisia tuotteitamme on helposti ihmisten saatavissa ympäri maailmaa.

Kasvua haemme myös kansainvälisiltä markkinoilta, joista pääkohde-markkinamme on Venäjä. Lisätäksemme ja ylläpitääksemme orgaanista kasvua olemme lähteneet aktivoitumaan Venäjän kiivaasti kasvavassa yritysmarkkinassa. Käynnistimme markkina-alueen laajentamisen toiminnanohjauskärjellä, ja olemme jo saaneet ensimmäisiä paikallisia asiakkaita. Kiinan toimipisteitämme kasvatamme asiakkaiden kysynnän mukaan laaja-alaisina offshore-osaamiskeskittyminä. Kiinassakin olemme hankkineet ensimmäisiä paikallisia asiakkaita paitsi mobiili-, myös yritysratkaisujen alueelta.

Digia on vuoden aikana rekrytoinut paljon taitavia osaajia. Henkilöstömäärän kasvaessa olemme myös tiivistäneet toimipaikkaverkostoamme. Jyväskylän toimipisteet yhdistettiin viime talvena, ja vuodenvaihteen ympärillä kolmen pääkaupungin toimipisteen 600 digialaista muutti yhteisiin tiloihin Pitäjänmäelle. Seuraan kiinnostuneena kuinka yhteisten toimintatapojen ja tiimityön sujuvoitumisen lisäksi yrityskulttuurimme kehittyy entistä yhtenäisemmäksi. Isommat osaamiskeskittymämme pystyvät toki myös entistä tehokkaammin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.

Kiitän lämpimästi asiakkaitamme ja omistajiamme luottamuksesta yhtiötämme kohtaan. Iso kiitos kuuluu myös jokaiselle yhtiömme oivaltavalle osaajalle. Teette päivittäin tärkeätä työtä yhteisen menestyksemme eteen.

Juha Varelius