Läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta Kalevala Korun tilaus-toimitusketjuun

• Standardi toiminnanohjausjärjestelmä käyttöön mutkattomasti ilman mittavaa räätälöintiä
  • Tuotannonsuunnittelu on sujuvaa reaaliaikaisen myyntitiedon ja ennusteiden myötä

Kalevala Koru Oy suunnittelee ja valmistaa kulta-, hopea- ja pronssikoruja. Kalevala Koru Oy ja Lapponia Jewelry Oy muodostavat Koru-konsernin, joka on alansa suurin Suomessa ja yksi suurimmista Pohjois-Euroopassa.

Kalevala Koru halusi käyttöönsä monipuolisen, mutta mahdollisimman standardin toiminnanohjausjärjestelmän, jonka toimitus sujuisi ilman mittavaa räätälöintiä, käyttöönotto sujuisi mutkattomasti ja hyötyjä saavutettaisiin nopeasti. Järjestelmän tuli olla käyttöönotettavissa myös kansainvälisesti.

Tavoitteissa onnistuttiin hyvin, kun Digia toimitti asiakkaalle Microsoft Dynamics AX -toiminnanohjausjärjestelmän ja siihen tarvittavan integraatiot. Järjestelmään tehtiin vain vähän räätälöintiä, sillä perusjärjestelmän prosessit tukivat hyvin Kalevala Korun toimintamalleja ja toisaalta mahdollistivat halutut toimintatapojen muutokset.

Uuden järjestelmän käyttöönotto toi lisää tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä tilaus-toimitusketjuun. Nyt varaston inventointi sujuu mobiililaitteilla ja tiedot kirjautuvat järjestelmään automaattisesti. Tuotannonsuunnittelu on sujuvampaa ajantasaisen myyntitiedon ja ennusteiden ansiosta, ja myös asiakkaita pystytään informoimaan entistä tarkemmin prosessin eri vaiheissa, mikä lisää asiakastyytyväisyyttä ja luottamusta eri toimijoiden välillä.

"Uusi toiminnanohjausjärjestelmä on Koru-konsernimme tärkein operatiivinen järjestelmä. Käytännössä kaikki pyörii AX:n päällä, niin taloushallinto, myynti, tuotanto kuin ostotoimintakin. Järjestelmää käyttää jo noin 30 % henkilöstöstämme", kertoo Kalevala Korun tietohallintopäällikkö Tuula Aitta-aho.